Google AdWords 10 vigtige

10 Vigtige om Google Ads

Google AdWords har ændret navn til Google Ads, og du kan her få svar på 10 vigtige spørgsmål om; hvad er Google AdWords?

Google AdWords er en betalt online markedsføringsplatform, hvor du som annoncør betaler per klik, for at blive vist på Googles sider. Og er du ikke synlig i Googles organiske søgeresultat, så kan du på den måde betale dig til synlighed for relevante prospekts.

Platformen baserer sig på PPC (Pay-Per-Click), og du skal kun betale, når en besøgende klikker på din annonce. Google AdWords fungerer som en auktion, hvor du byder på søgeord eller søgeordsfraser. Det er ikke altid, at det højeste bud vinder. Google’s matematiske algoritme inddrager også relevans og kvalitet af din side (kvalitetsscoren), og på den måde sikre Google, at de søgende får en hurtig og god oplevelse når de søger.

Google Ads kursus

Hvor har vi lært at komme så højt op i Google, og lave gode kampagner i Google Ads? Det har vi lær af Thomas Søby Andersen som er den freelance konsulent vi har arbejdet med i mange år. Vores varmeste anbefalinger til han viden. Du kan finde ham her: Google Ads kursus.

1. Hvad er Google AdWords?

Google AdWords, er Googles betalte annoncesystem, hvor annoncører byder på søgeord, for at deres klikbare annoncer skal vises i Googles søgeresultater. Annoncører betaler Google for hver gang der klikkes på annoncen, og annoncøren kan på den måde købe sig op til synlighed på Google’s sider.

2. Hvordan fungerer Google AdWords?

Når du googler et søgeord, eller en søgeordsfrase, f.eks. frasen ”google adwords kursus” så udregner Google, ved hjælp af en matematisk algoritme, hvor højt du kommer op på deres betalte annoncer. Din placering afhænger af hvor meget du byder for et klik, samt relevans og kvalitet af din side. Byder du højt, og er din side meget relevant, så øges sandsynligheden for at du kommer højt op på de betalte annoncer. Er din side derimod mindre relevant i forhold til søgefrasen (hvis du f.eks. slet ikke udbyder kurser i AdWords), så vil du skulle byde mere mere for at komme højt op i søgeresultatet.

Nøgleordet for Google AdWords er hvor relevant din side og annonce er, og Google bruger flere parametre i en matematisk algoritme, så annoncerne bliver tilpasset den konkrete søgning. De mest relevante annoncer kommer øverst, og sandsynligheden for at der klikkes på annoncen øges. Husk på, at hvis Google’s søgemaskine ikke kommer med relevante søgeresultater, så vil brugeren ikke bruge Google som søgemaskine. Derved ville hele Google’s forretningsgrundlag forsvinde.

3. Kan det betale sig?

Det korte svar er ja – i langt de fleste tilfælde vel at mærke. Som med alt andet markedsføring vil der være usikkerhed om effekten, men i en tid hvor mere og mere salg foregår på Google side et, så er Google Ads en nem og “billig” måde at komme i kontakt med dine kunder. Trenden går mod at “Winner takes it all” = du skal være på de øverste 4 placeringer på Google side et. Ellers bliver du ikke set. Google AdWords er effektiv markedsføring for mange slags virksomheder, og du kan selv kontrollere, hvor meget du vil betale for at komme højt på Google side et for et søgeord.

Samtidig kan du også i nogen udstrækning bestemme hvem der har mulighed for at klikke på din annonce. Du kan bestemme geografi og demografi, og du kan også sætte negative søgeord for din annonce, så den ikke vises, når det negative søgeord indgår i søgningen. Alt dette gør, at du kan opsætte omkostningseffektive AdWords annoncer. 

4. Google AdWords priser

Mange faktorer kan påvirke prisen på din Google Ads annoncering, og Google offentliggør ikke en prisliste, der giver dig et enkelt svar. Men Google tilbyder flere betalingsmodeller, og vi anbefaler at du sætter dig grundigt ind i måden, hvorpå du byder på søgeord og betaler. På akademiets et dags Google AdWords grundkursus, lærer du får mest mulig ud af dine annoncekroner. Overordnet kan du enten byde ved at sætte et dagligt budget, eller du kan byde på de enkelte specifikke søgeord eller søgeordsfraser. Akademiet anbefaler det sidste, idet der kan spares mange penge herved, og på Google AdWords kursus lærer du hvordan. Google’s egne sælgere vil søge at få dig til budget modellen.

Byde på søgeord

Hvis du som Compass sælger AdWords kurser, så er du interesseret i at byde på søgefrasen “google adwords kursus”, og du vil sikkert også være interesseret i at byde på frasen “adwords kursus” – altså uden “google”. Dette fordi nogle når de googler bare vil skrive adwords kursus. Tilsvarende vil det også være attraktivt for din forretning at byde på “google ads kursus” og bare “ads kursus”. Dette fordi nogle vil bruge den nye betegnelse når de søger på kurset. Det vil være mindre interessant for dig at byde på “Google AdWords” fordi du så risikerer klik fra en masse som aldrig har tænkt sig at købe et kursus. Og slet ikke for dem der google “google adwords kursus gratis”. Læs mere om hvordan du finder alle søgeord og synonymer under Google Ads søgeordsplanlægning.

Der er flere varianter end de ovenstående, og den gode nyhed er at du kan differentiere dine bud, alt efter hvor attraktivt søgeord eller søgeordsfrase er for din forretning.

Negative søgeord AdWords

Du kan også fravælge søgninger som f.eks. indeholder ordet “gratis”. Hvis nogen søger på “adwords kursus gratis” vil de formentlig ikke betale for et kursus, og derfor er du ikke interesseret i at betale for et klik på en sådan søgning.  Du kan opsætte din “adwords kursus” kampagne så den fravælger alle søgninger med ordet “gratis”, og på den måde undgår du at betale for klik, på søgninger der indeholder ordet “gratis”.

AdWords budget

Problemet med at sætte et budget, f.eks. 500,- kr. per dag, og lade Google bruge budgettet bedst muligt er, at Google skal nok få brugt hele budgettet. Også selvom dem der klikker på annoncen, ikke er et specielt fint matchet til de ydelser du tilbyder. Og på den måde kan du hurtigt bruge mange penge som vil være spildt grundet et dårligt match mellem annonce og den der klikker på annoncen. Vi anbefaler, at du sætter dig grundigt ind i dette.

digital markedsføring

5. Hvad er CPC?

CPC (Cost-Per-Click) er det beløb en annoncør betaler, hver gang en besøgende klikker på din Google Ads annonce. Når du byder på et søgeord eller en søgeordsfrase, så kan du sætte et maksimum beløb for hvad du er villig til at byde for et specifikt søgeord eller søgeordsfrase. Du kan f.eks. bestemme, at du er villig til at byde maksimum 15 kr. på søgeordsfrasen ”google adwords kursus”. Din CPC bestemmes af hvor mange og hvor meget der bydes på søgeordet og din kvalitetsscore. Læs mere om kvalitetsscore nedenfor.

6. Hvad er den gennemsnitlige pris per klik?

Husk på at Google AdWords er en auktion, og at dine konkurrenter jævnligt ændre på deres budgetter og hvor meget de byder på de søgeord der har deres interesse. Den gennemsnitlige pris per klik er et nøgletal som Google udregner, og beskriver hvad din gennemsnitlige CPC (Cost Per Click) er over en periode. Det er interessant for dig at vide, hvad du bruger af penge på dine AdWords kampagner, og den gennemsnitlige CPC hjælper dig med at få overblikket over din AdWords kampagne.

7. Hvad er Googles Ads kvalitetsscore?

Kvalitetsscoren er et nøgletal som Google bruger til at bestemme, hvor relevant og nyttig din annonce er for brugeren. Har din annonce en høj kvalitetsscore, så vil Google bringe annoncen højere op blandt de betalte annoncer – din annoncerangering. Relevans af den side som annoncen peger på, samt annoncetekst er afgørende faktorer for annoncerangering. Er din hjemmeside irrelevant, vil din annoncering blive dyr, idet du skal betale mere for at komme højt op.

8. Hvordan fungerer AdWords auktionsbud?

Din annonces aktuelle placering bestemmes af din annoncerangering. Den højeste annoncerangering får den første annonceplacering – øverst på Google side et. Din faktiske CPC (Cost Per Click) bestemmes af annonceplaceringen for den næsthøjeste annonce under din annonce, divideret med dit kvalitetsresultat. Den eneste undtagelse fra denne regel er, når du er den eneste byder eller det laveste bud i Google Ads auktionen. I det tilfælde betaler du dit maksimale bud per klik. AdWords straffer annoncører der byder med lave kvalitetsresultater = du skal byde højt for at komme op. Omvendt får en annoncør med en høj kvalitetsscore højere annoncerangering og lavere CPC.

9. Oprette Google Ads konto?

Du har her et link til siden hvor du opretter en Google AdWords konto. Du kan samme sted også komme ind med dit Google AdWords login. Det er nemt, og du skal ikke betale noget for oprettelsen af en Google Ads konto. Start med at aktivere en enkelt AdWords kampagne. På den måde får du lidt erfaring med hvordan de virker og hvordan du byder på søgeord. Inden du gå i gang med flere AdWords kampagner anbefaler vi således, at du sætter dig ind i hvordan bud og betaling foregår, herunder hvordan du byder på søgeord eller fraser, samt hvordan betaling gennem et budget fungerer. Opret en Google Ads konto og få et Google Ads login.

digital markedsføring kursus

10. Lær mere om Google AdWords?

Når du har oprettet din Google Ads konto vil du blive præsenteret for mange af Googles egne instruktioner. Men vær på vagt, der er ikke mange instruktioner om, hvorledes du kan spare penge, og Googles sælgere vil søge at få dig over i budgetmodellen. Så vi anbefaler at du enten lære dette på et Google Ads kursus eller at du kontakter en Google Ads konsulent så du kommer godt i gang. Kombiner et AdWords kursus med et Photoshop kursus, InDesign kursus eller et Illustrator kursus.

11. Hvordan kommer jeg i gang

Vi anbefaler at du enten kontakter et online marketingbureau, eller bedre at du selv lære at opsætte og optimere dine annoncer på Compass Google AdWords kursus. På kurset kommer du i kontakt med en AdWords konsulent, som kan hjælpe dig med de små ting der driller, og du kommer sikkert i gang med din annoncering. Du kan her læse mere om akademiets Google AdWords kursus.

12. Google AdWords søgeordsplanlægning

Google tilbyder fine værktøjer til at finde gøde søgeord til dine kampagner. Hvis du f.eks. sælger “kurser i Google AdWords”, så kan du oprette en Google AdWords konto, og under “tools & Settings”,  klik på “keyword planner”, og klik på “discover new keywords”. Her kan du både finde volumen på søgeord, og synonymer til “kurser i google adwords”. Det er et virkeligt godt værktøj, og du lære at bruge det på Compass Google AdWords kursus.

13. Den visuelle betydning

Det er ikke ligegyldigt hvordan din hjemmeside ser ud. Lær også at producere grafisk design til din WP hjemmeside med et Adobe InDesign kursus, Adobe Photoshop kursus eller et Adobe Illustrator kursus København, Aarhus, Odense eller Aarhus. Compass tilbyder:

kursus

Kontakt os

Compass København
Købmagergade 67
1150 København

Ring på telefon: 48 16 30 81
Send en e-mail til info@comss.dk

Kig ind hos Compass