Google Analytics 10 vigtige

Hvad er Google Analytics?

Hvad er Google Analytics? Her får du svar på 10 vigtige spørgsmål og hvad du kan bruge programmet til.

1. Hvad er Google Analytics?

Google Analytics giver dig indsigt i dine online aktiviteter. Programmet er gratis og bruges til at overvåge og dokumentere udvikling over tid eller en periode. Med Analytics får du indblik i dine kunders adfærd og hvordan dine besøgende konverterer til kunder.

Resultaterne i Analytics er delt op i en række rapporter, der giver dig indblik i dine besøgendes adfærd, hvem de er, hvor de kommer fra og deres adfærd når de besøger din side. Med Analytics får du indsigt i de besøgendes online aktivitet, så du kan forbedre både indhold, landingssider og trafikkilder. Du har også mulighed for at opbygge dine egne rapporter, f.eks. sociale analyser, annoncerings- og kampagneanalyser eller mobilanalyser.

2. Hvordan fungerer Google Analytics?

Analyseværktøjet fungerer ved, at du indsætter en kode (Google Analytics Tracking ID), på din hjemmeside. Uden tracking kode kan du ikke få detaljerede rapporter, så det er vigtigt at du indsætter tracking koden. Det er kun dig der ejer Google Analytics kontoen som kan se resultater og rapporter relateret til din hjemmeside. Når du opretter din Google Analytics konto for du tildelt et tracking ID og instruktion om hvordan du indsætter koden på din hjemmeside.

3. Hvad kan jeg få svar på?

Når du arbejder i Analytics, er der nogle spørgsmål, som du altid vil være interesseret i at kende svarene på. Sådanne spørgsmål relaterer sig typisk til resultater, der kan bruges til at forbedre og optimere hjemmesiden og potentielt øge salget. Du kan f.eks. få svar på spørgsmål som:

  • Hvem besøger hjemmesiden?
  • Hvilke sider se de under besøget?
  • Hvor lang tid bruger de på hjemmesiden?
  • Hvor kommer de besøgende fra?
  • Hvordan kan jeg måde konverteringer?
  • Hvor mange kunder vender tilbage, og hvor mange gange?
  • Hvad er konverteringsgraden for forskellige trafikkilder?
  • Hvilke sider er mest effektive, og hvilke sider skal optimeres?
  • Hvad er navigationsstien til en konvertering?
  • Hvor mange dage går der fra første besøg til konvertering?
  • Falder kunderne fra i købsprocessen?
  • Fungerer hjemmesiden optimalt på alle enheder?
  • Hvilke af ovenstående punkter skal jeg have gjort noget ved?

4. Google Analytics rapporter

Programmet består af en række rapporter der giver dig indsigt i dine online aktiviteter. Derudover har du mange muligheder for at tilpasse og ændre rapporterne, så de fremstår, præcis som du gerne vil have dem. Men før du går i gang med at danne et overblik over trafikken i de forskellige rapporter, er der nogle grundlæggende funktioner, du bør kende.

Når du arbejder med Analytics skal du vide hvilke rapporter du skal bruge til de forskellige analyser. Der er rigtig mange rapporter og analyser, og du kan hurtigt gå galt i byen med de forkerte rapporter. Men når først du har styr på, hvilke informationer du kan finde i de forskellige rapporter, er Google Analytics et særdeles brugervenligt værktøj. Derfor følger her et overblik over standard- og underrapporterne i Analytics samt en beskrivelse af, hvad du kan bruge de forskellige rapporter til.

Der er 4 vigtige rapportområder som du skal kende:  Målgruppe, Anskaffelse, Adfærd og Konverteringer. Den første rapport er „Målgruppe“. Her kan du undersøge, hvem de besøgende er, hvor de befinder sig geografisk, hvilken teknologi de bruger osv.

digital markedsføring

5. Hvem er dine kunder?

Den første rapport er ”Målgruppe“. Her kan du undersøge, hvem de besøgende er, hvor de befinder sig geografisk og hvilken teknologi de bruger. Rapporten giver indblik i demografiske og geografiske oplysninger, systemoplysninger, adfærd og meget mere. Under målgrupperapporten finder du en oversigt, hvor du kan se et samlet overblik over nogle udvalgte underrapporter. Her kan du f.eks. se antallet af sessioner, brugere, sprog og hvilken by de besøgende kommer fra.

6. Hvor kommer trafikken fra?

I ”Anskaffelse” rapporten Google Analytics hvor kommer trafikken fra undersøger du, hvilke trafikkilder der har fået besøgende ind på din hjemmeside. Det kan for eksempel være trafikkilder som Google Ads, sociale medier, e-mail eller direkte. Det er interessant for dig at vide hvordan dine besøgende ledes til din hjemmeside.

7. Besøgendes adfærd på siden?

Når de besøgende er kommet ind på din hjemmeside, så bliver den tredje rapport aktuel. Det er her, du kan undersøge, hvordan besøgende interagerer med din hjemmeside. Hvilke undersider besøger de, fra hvilken side forlader de din hjemmeside, hvor er de lang/kort tid osv. Også Google Analytics afvisningsprocent kan du finde her. Google Analytics afvisningsprocent er særlig interessant, få en hurtig exit fra den besøgende er ikke godt. Det betyder du skal arbejde med din side.

Du har mulighed for at dykke ned i forskellige rapporter for at undersøge adfærdsstrømme, sider og hjemmesidens hastighed. Rapporten kan også bruges til at undersøge, hvilke sider der er mest populære, og hvilke sider der eventuelt skal optimeres, så de klarer sig bedre. Denne information er også brugbar i forhold til arbejdet med søgemaskineoptimering.

8. Køber de noget?

Sidste standard rapport handler om konverteringer. Det handler om at de besøgende gerne skulle foretage en konvertering, hvad enten det er en tilmelding et salg eller tilsvarende ønskede handling.

9. Oprette Google Analytics konto?

Du har her et link til siden hvor du opretter en Google Analytics konto. Du kan samme sted også komme ind med dit Google Analytics login. Det er nemt, og du skal ikke betale noget for oprettelsen af en konto. Start med et Analytics kursus, og lær de grundliggende ting. Opret en Google Analytics konto og få et Google Analytics login.

digital markedsføring kursus

10. Lær mere om Analytics?

Når du har oprettet din Google Analytics konto vil du blive præsenteret for mange af Googles egne instruktioner. Det kan godt virke uoverskueligt, så vi anbefaler at du enten lære om værktøjet på et Analytics kursus eller at du kontakter en Google Analytics konsulent så du kommer godt i gang.

11. Hvordan kommer jeg i gang med 

Vi anbefaler at du enten kontakter et online marketingbureau, eller bedre at du selv lære om programmet på akademiets kursus. På kurset kommer du i kontakt med en Analytics konsulent som kan hjælpe dig med de små ting der driller, og du kommer sikkert i gang med dine analyser. Du kan her på siden læse mere om akademiets Google Analytics kursus.

12. Hvad er Google Search Console

Google Search Console er en Google Analytics rapport. Hvis du vil benytte Search Console, skal du aktivere Google Search Console, der er et gratis program. Du skal ligeledes tilknytte Search Console i administrator panelet. Rapporten hjælper dig til at kunne forbedre dine resultater i søgemaskinerne. Samtidig kan du også se, hvor mange eksponeringer din hjemmeside har fået samt antallet af genererede klik.

13. Google Analytics kursus

På Compass Google Analytics kursus lære du alt det ovenstående og mere til. Og vil du komme godt i gang med Analytics, så anbefaler vi at du starter med et kursus. Du vil ikke fortryde og du undgår alle faldgruberne.

Kursus i Google Analytics

Undervisningen foregår som en kombination af teori og praktiske øvelser. Og på dette kursus får du rigtig meget “hands-on” træning.

 

  • Du får indsigt i hvem dine kunder er, hvor de kommer fra og deres adfærd på jeres hjemmeside
  • Dermed får du også et solidt fundament for optimering af jeres hjemmeside
  • Med nye begreber så du kan kommunikere klart i et SEO sprog
  • Hvordan designer du din Analytics konto
  • Lær og forstå kundeadfærd; hvem, hvad, hvor meget og hvor på mit site?
  • På dette kursus i Google Analytics lære du at opsætte det hele
  • Lær at bruge filtre
  • Analytics og kampagne måling
  • Lær om Google Optimize
  • Udarbejd målsætning på Analytics kursus 
  • Rapportering i Analytics
  • Case opgaver og eksempler som du kan konvertere til jeres egen hjemmeside

Digital Markedsføring Kursus

Deltag i akademiets kursus i digital markedsføring. På 8 dage lærer du alt det vigtige om digital marketing, og du bliver certificeret Digital Marketing Manager. Læs her mere om kurset Digital Markedsføring Kursus her på siden.

kursus

Kontakt os

Compass København
Købmagergade 67
1150 København

Ring på telefon: 48 16 30 81
Send en e-mail til info@comss.dk

google analytics kursus

Kig ind hos Compass

Underviser Google kursus

Thomas Søby Andersen

Thomas Søby Andersen

Google Ads og Analytics Ekspert

Få mere information

Thomas Søby Andersen

Thomas Søby Andersen

Google Ads og Analytics Ekspert

Thomas Søby Andersen har mere end 12 års erfaring indenfor online markedsføring. I de tidlige år var hans fokus på at lave SEO for egne hjemmesider, men de sidste næsten 5 år har det været som selvstændig freelancer med fokus på Google Ads & Analytics.