Google Analytics 10 vigtige
Hvad er Google Analytics?
10 vigtige spørgsmål
- Hvad er Google Analytics?
- Hvordan fungerer Analytics?
- Hvad kan jeg få svar på?
- Analytics rapporter
- Hvem er dine kunder?
- Hvor kommer trafikken fra?
- Besøgendes adfærd på siden?
- Køber de noget?
- Google Analytics konto oprettelse?
- Lær mere om Analytics?
- Kom i gang med Analytics?
- Hvad er Google Search Console
- Det visuelles betydning

1. Hvad er Google Analytics?
Google Analytics giver dig indsigt i dine online aktiviteter. Programmet er gratis og bruges til at overvåge og dokumentere udvikling over tid eller en periode. Med Analytics får du indblik i dine kunders adfærd og hvordan dine besøgende konverterer til kunder.
Resultaterne i Analytics er delt op i en række rapporter, der giver dig indblik i dine besøgendes adfærd, hvem de er, hvor de kommer fra og deres adfærd når de besøger din side. Med Analytics får du indsigt i de besøgendes online aktivitet, så du kan forbedre både indhold, landingssider og trafikkilder. Du har også mulighed for at opbygge dine egne rapporter, f.eks. sociale analyser, annoncerings- og kampagneanalyser eller mobilanalyser.
2. Hvordan fungerer Google Analytics?
Analyseværktøjet fungerer ved, at du indsætter en kode (Google Analytics Tracking ID), på din hjemmeside. Uden tracking kode kan du ikke få detaljerede rapporter, så det er vigtigt at du indsætter tracking koden. Det er kun dig der ejer Google Analytics kontoen som kan se resultater og rapporter relateret til din hjemmeside. Når du opretter din Google Analytics konto, får du tildelt et tracking ID og instruktion om, hvordan du indsætter koden på din hjemmeside.
3. Hvad kan jeg få svar på?
Når du arbejder i Analytics, er der nogle spørgsmål, som du altid vil være interesseret i at kende svarene på. Sådanne spørgsmål relaterer sig typisk til resultater, der kan bruges til at forbedre og optimere hjemmesiden og potentielt øge salget. Du kan f.eks. få svar på spørgsmål som:
- Hvem besøger hjemmesiden?
- Hvilke sider se de under besøget?
- Hvor lang tid bruger de på hjemmesiden?
- Hvor kommer de besøgende fra?
- Hvordan kan jeg få konverteringer?
- Hvor mange kunder vender tilbage, og hvor mange gange?
- Hvad er konverteringsgraden for forskellige trafikkilder?
- Hvilke sider er mest effektive, og hvilke sider skal optimeres?
- Hvad er navigationsstien til en konvertering?
- Hvor mange dage går der fra første besøg til konvertering?
- Falder kunderne fra i købsprocessen?
- Fungerer hjemmesiden optimalt på alle enheder?
- Hvilke af ovenstående punkter, skal jeg have gjort noget ved?
4. Google Analytics rapporter
Programmet består af en række rapporter, der giver dig indsigt i dine online aktiviteter, som du kan analysere. Derudover har du mange muligheder for at tilpasse og ændre rapporterne, så de fremstår, præcis som du gerne vil have dem. Men før du går i gang med at danne et overblik over trafikken i de forskellige rapporter, er der nogle grundlæggende funktioner, du bør kende, så du får de universale analytics.
Når du arbejder med Analytics skal du vide, hvilke rapporter du skal bruge til de forskellige analyser. Der er rigtig mange rapporter og analyser, og du kan hurtigt gå galt i byen med de forkerte rapporter. Men når først du har styr på, hvilke informationer du kan finde i de forskellige rapporter, er Google Analytics et særdeles brugervenligt værktøj. Derfor følger her et overblik over standard- og underrapporterne i Analytics, samt en beskrivelse af, hvad du kan bruge de forskellige rapporter til.
Der er 4 vigtige rapportområder som du skal kende: Målgruppe, Anskaffelse, Adfærd og Konverteringer. Den første rapport er „Målgruppe“. Her kan du undersøge, hvem de besøgende er, hvor de befinder sig geografisk, hvilken teknologi de bruger osv. Du kan lære at lave flotte rapporter på akademiets InDesign kursus, Photoshop kursus og Illustrator kursus.

5. Hvem er dine kunder?
Den første rapport er ”Målgruppe“. Her kan du undersøge, hvem de besøgende er, hvor de befinder sig geografisk og hvilken teknologi de bruger. Rapporten giver indblik i demografiske og geografiske oplysninger, system oplysninger, adfærd og meget mere. Under målgrupperapporten finder du en oversigt, hvor du kan se et samlet overblik over nogle udvalgte underrapporter. Her kan du f.eks. se antallet af sessioner, brugere, sprog og hvilken by de besøgende kommer fra.
6. Hvor kommer trafikken fra?
I ”Anskaffelse” rapporten fra Google Analytics, hvor kommer trafikken fra, undersøger du, hvilke trafikkilder der har fået besøgende ind på din hjemmeside. Det kan for eksempel være trafikkilder som Google Ads, sociale medier, e-mail eller direkte. Det er interessant for dig at vide, hvordan dine besøgende ledes til din hjemmeside, så du kan sørge for en bedre og dybere integration med de relevante trafikkilder.
7. Besøgendes adfærd på siden?
Når de besøgende er kommet ind på din hjemmeside, så bliver den tredje rapport aktuel. Det er her, du kan undersøge, hvordan besøgende interagerer med din hjemmeside. Hvilke undersider besøger de, fra hvilken side forlader de din hjemmeside, hvor er de lang/kort tid osv. Også Google Analytics afvisningsprocent kan du finde her. Google Analytics afvisningsprocent er særlig interessant, for et hurtig exit fra den besøgende er ikke godt. Det betyder du skal arbejde med din side.
Du har mulighed for at dykke ned i forskellige rapporter, for at undersøge adfærdsstrømme, sider og hjemmesidens hastighed. Rapporten kan også bruges til at undersøge, hvilke sider der er mest populære, og hvilke sider der eventuelt skal optimeres, så de klarer sig bedre. Denne information er også brugbar i forhold til arbejdet med søgemaskineoptimering.
8. Køber de noget?
Sidste standard rapport handler om konverteringer. Det handler om at de besøgende gerne skulle foretage en konvertering, hvad enten det er en tilmelding, et salg eller tilsvarende ønskede handling.
9. Oprette Google Analytics konto?
Du har her et link til siden, hvor du opretter en Google Analytics konto. Du kan samme sted også komme ind med dit Google Analytics login. Det er nemt, og du skal ikke betale noget for oprettelsen af en konto. Start med et Analytics kursus, og lær de grundlæggende ting. Opret en Google Analytics konto og få et Google Analytics login.

10. Lær mere om Analytics?
Når du har oprettet din Google Analytics konto, vil du blive præsenteret for mange af Googles egne instruktioner. Det kan godt virke uoverskueligt, så vi anbefaler at du enten lære om værktøjet på et Google Analytics kursus, eller at du kontakter en Google Analytics konsulent, så du kommer godt i gang. Sidder du i marketing, så kombiner det med et Adobe InDesign kursus, Illustrator kursus eller et Photoshop kursus.
11. Hvordan kommer jeg i gang med
Vi anbefaler, at du enten kontakter et online marketings bureau, eller bedre endnu, at du selv lære om programmet på et kursus i Analytics. På kurset kommer du i kontakt med en Google Analytics konsulent, som kan hjælpe dig med de små ting der driller, og du kommer sikkert i gang med dine Google Analytics analyser. Du kan her på siden læse mere om akademiets Google Analytics kursus.
12. Hvad er Google Search Console
Google Search Console er en Google Analytics rapport. Hvis du vil benytte Search Console, skal du aktivere Google Search Console, der er et gratis program. Du skal ligeledes tilknytte Search Console i administrator panelet. Rapporten hjælper dig til at kunne forbedre dine resultater i søgemaskinerne ved hjælp af den avancerede maskinlæring. Samtidig kan du også se, hvor mange eksponeringer din hjemmeside har fået, samt antallet af genererede klik.
13. Det visuelles betydning
Jo længere tid dine besøgende er på din side. Jo bedre for din SEO ranking. Og her er det visuelle udtryk vigtigt. Lær også at producere grafisk design til din Word Press hjemmeside med et Adobe kursus København, Aarhus, Odense eller Aalborg. Compass tilbyder følgende grafiske kurser:

Kontakt os
Købmagergade 67
1150 København
Ring på telefon: 48 16 30 81
Send en e-mail til info@comss.dk

Kig ind hos Compass
Compass Academy |
> Om Compass |
> Forretningsbetingelser |
> Læs 100 testimonials |
> Kontakt |
Praktisk Information |
> Flytte Datoer |
> Undervisningstider |
> Forplejning |
> Transport & Parkering |
> Sprog |
> Kursus Adresser |